امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 17 July , 2019
امروز : چهارشنبه, ۲۶ تیر , ۱۳۹۸ - 15 ذو القعدة 1440
شناسه خبر : 12685
  پرینتخانه » 27, فراشبند ، انقلاب ، سیاست تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴ | ارسال توسط :

آقا محمد حسین دشتی (آمحسین) ۲

آقا محمد حسین دشتی یکی از چهار شخصیت سیاسی –اجتماعی می باشد که در سال ۱۳۲۲ودر بحبوحه ی جنگ جهانی دوم توسط دولت وقت،اما تحت فرمان انگلیس، دستگیر می شوند واز طریق کازرون به شیرازوازآنجا به زندان اراک منتقل می گردند.
آقا محمد حسین دشتی (آمحسین) ۲

قسمت: بیست ونهم؛ اسیران اراک «۴»

در قسمت «بیست وهشتم» به زندگینامه وبعضی از ویژگیهای برجسته ی این شخصیت سیاسی –معنوی زادگاهمان اشاره کردیم و گفتیم از نقش آفرینان نیمه ی دوم قرن سیزدهم ، ساکن فراشبند محسوب می شده ومیتوان از وی به عنوان یکی از برجسته ترین چهره ی ، سیاسی-اجتماعی ،بانفوذ،مورد وثوق عامه، صاحب کاریزمای قوی و شخصیت مقتدر درتاریخ سیاسی فراشبند یاد کرد.

دراین «قسمت» از پروژه به نقش سیاسی -اجتماعی این بزرگمرداشاره می کنیم وبه توضیحی پیرامون پدیده ی«اسیران اراک» می پردازیم .اسیران اراک می تواند شاخص ترین وبارزترین شاهد بروجود بلوغ سیاسی مردم فراشبند،درکنار دیگر ویژگیهای برجسته ی مثبت وانسانی باشد؛ویکی از مدلل ترین شاهد،براثبات فرضیه ی اصلی پروژه ی « فراشبند انقلاب سیا ست » .

اگر به مقدمه وپیش مقدمه ی این پروژه برگردیم می بینیم که از همان اول این پروژه براین پیش فرض بنا شده است که:

«احتمالا رشادت ها ودلیرمردیهائی که فرزندان فراشبند از جهت شفافیت،صداقت،خلوص و بی پروائی دربه ثمر رساندن انقلاب و مقاومت درجنگ ۸ ساله از خود نشان داده اند،که بدون استثنا هر رجل سیاسی و ،نظامی واخلاقی که بافرزندان این خطه درطول انقلاب و جنگ آشنا شده درمقابل آن لب به تحسین گشوده است، باید گذشته از ویژگیهای ذاتی وفطری، ریشه در فرهنگ ورسوم گذشته این مرز و بوم هم داشته باشد.»

تاکنون درجای جای این داستان ازاسیران اراک به عنوان نماد روشنی ازوجود بلوغ سیاسی وصفات مثبت نهادینه شده در فرهنگ و رسوم فراشبند اشا ره هائی رفته است.

آقا محمد حسین دشتی یکی از چهار شخصیت سیاسی –اجتماعی می باشد که در سال ۱۳۲۲ودر بحبوحه ی جنگ جهانی دوم توسط دولت وقت،اما تحت فرمان انگلیس، دستگیر می شوند واز طریق کازرون به شیرازوازآنجا به زندان اراک منتقل می گردند.

نحوه ی دستگیری واعزام آنها به زندان اراک خیلی سری بوده بطوریکه چندماه ( به قول یکی از نوه ها ۶ ماه)،خانواده ها هیچ اطلاعی از دستگیری ، علت ومحل نگهداری آنهانداشته اند،تا اینکه یک یا چند نفر از هم سلولی های آنها که اهل تهران بوده اند آزاد می شوند وبعدتلگرافی به یکی ازفیروز آبادیهاخبر وضعیت آنهار ا می رسانند،مدتی بعداز آن در اثر اتفاقی ،که آن اتفاق هم خود حکایت از وجود شجاعت وپایمردی درزادگاهمان می کند،آزاد می شوند .( شرح این اتفاق را درسرگذشت مرحوم حاج شاویس ملاحظه می فرمائید. «ان شاالله»)

خوشبختانه همانطور که اشاره شد دوسند مکتوب ازوضعیت این چهارنفردرزندان اراک باقیمانده که می تواند سند مدللی با شد بر این ادعا که «فراشبندیها ازلحاظ حضور در صحنه های سیاسی – اجتماعی، تعصب میهنی، و شفافیت مواضع درمقایسه باجوامع مشابه خود،معمولا ازنوعی پیشگامی و برجستگی ، نمونه ی آنچه در انقلاب وجنگ ۸ ساله درتاریخ ثبت شده برخوردار بوده اند»

در این مورد مستنداتی از کتاب های (اسیران/از نوراالله لارودی ) و ( محبوسین متفقین درایران/انوشیروان خلعت بری) راذیلا ملاحظه می فرمائید.

هم چنین محقق خستگی ناپذیرمان سید رزاق امیری در کتاب (فرهنگ وتاریخ فراشبند )صفحه ی ۳۷۷ درپایان بخشی از کتاب که توضیح نسبتا مفصلی پیرامون «حضور قشقا ئیها و نقش فراشبند در جنگ جهانی دوم و مقابله با انگلیسی ها » می دهد،اشاره ی کوتاهی به دستگیری وزندانی شدن این چهار نفر به اتهام همکاری باآلمانها می کند ودرپاورقی همان صفحه این سند را می آورد که :

سناتور دکتر سجادی در سالنامه ی ۱۳۴۵ دنیا، اسامی باز داشت شدگان را( درسطح کشور که خلعتبری و لارودی ۱۸۰نفرنوشته اند) به شرح زیر ذکر نموده است: ازطبقه ی رجال سیاسی و کارمندان وروزنامه نگاران ومالکین « دکترمتین دفتری ، دکتر سجادی ،… جواد بوشهری…..سید محمد حسین دشتی ،بهروزدشتی-شاویس قاسمی-غلام رضا عالیشوندی….

درپایان این قسمت اما؛ به نکته ای اشاره کنم ، که ممکن است تکراری باشد! ولی خستگی و ملالی که ازاین تکرار ممکن است حاصل شود،در قبال لذتی که براثر احساس غرور وافتخار، کام مخاطب میهن دوست راشیرین می کند، قابل چشم پوشی می باشد.

«انصافا ،وقتی می بینیم ازنقطه ا ی دور افتاده از مرکزو فاقدهرنوع ابزاردستیابی به اطلاعات و آگاهی، بنام فراشبند،درجنگ جهانی دوم ،ودر زمانی که پیش رفته ترین وسیله ی ارتباط جمعی دست نوشته می باشد و ابزارارسال دست نوشته ها هم چهارپا!، بین ۱۸۰ نفر عنصر نامطلوب وخطرناک سیاسی برای متفقین،۶نفرازاستان پهناورفارس باشد ،که آن زمان بوشهر وبندرعباس و کهکیلویه راهم دربر می گرفته، وازاین ۶نفر چهار نفر اهل وساکن فر اشبند باشد! آیاحکایت از وجود یک فرهنگ وسنت پیش رفته وبلوغ سیاسی وفهم وشعور بالای اجتماعی و احساس مسؤلیت درقبال وطن پرستی وپایبندی به دین ومذهب وشرافت اجتماعی واخلاقی نمی کند ؟ »

اگر باذهنییتی شفاف و پرهیز از پیش داوری رقم ۱۸۰ زندانی را به نسبت ،جمعیت ، برخورداری از ابزار وامکانات اطلاعاتی واطلاع رسانی ,امکانات آموزشی،فاصله ازمرکز کشور و مراکز شهرهای بزرگ و دیگر عوامل مؤثر برفهم ورشد سیاسی – اجتماعی، با شهرستانها یابخش های همتراز آن زمان ، درنظر گرفته و میانگین در صد بهره مندی از اطلاعات در شهر ها، روستاها وآبادیها را باهم مقایسه کنیم آنگاه به اهمیت ، عظمت وافتخاری که ۴اسیر اراک درتاریخ برای زادگاهمان ثبت نموده اندپی خواهیم برد.

« با عرض پوزش»:
بعضی کامنت های ذیل دوشماره ی اول« اسیران» که در سایت آبپا منتشر می شود نشان می دهد که بعضی مخاطبان ؛ به ویژه دوستانی که در تاریخ و تاریخ نگاری تخصص وعلاقه دارند نگران این هستند، که دراین پروژه نویسنده قواعد ومناسبات تاریخ نویسی یا واقعه نگاری را رعایت نکنم ، و احیانا به شخصیت ها ی مورد بحث بیش از سهم ، اندازه ،و و زنشان توجه بنمایم:

خیلی کوتاه جهت رفع این نگرانی در این قسمت عرض کنم که اولا من نه ،بانکاه تاریخ نویسی وعلم تاریخ ،بلکه از منظر جامعه شناسی به رخدادها و تحلیل ونتیجه گیری و ثبت و انتشار انها می پردازم، چرا که با قواعد و ملزو مات تاریخ نگاری آشنائی لازم راندارم,ثانیا اگرتوفیق پیداکنم توضیحی کامل تر پیرامون این دغدغه ی عزیزان دریک شماره ی مستقل ارائه خواهم کرد و امید وارم بتوانم این نگرانی راتاحد زیادی رفع نمایم «ان شاالله», گرچه در چهار شماره ی پیش مقدمه ومقدمه سعی کرده ام تمام نکات و روش کار خودرا توضیح دهم
« بازهم پوزش»
ادامه دارد….

نویسنده : علی حسانی | منبع خبر : چارطاقی شماره 27 صفحه 6
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد